سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تنگ چشمیِ بسیار، جوانمردی را زشت و برادری راتباه می کند . [امام علی علیه السلام]
 
جمعه 90 شهریور 4 , ساعت 8:29 عصر

چرا مسلمان شدم؟ 

به گزارش جهان، وضعیت زنان تازه مسلمان آمریکایی در جامعه به شدت ترسانده شده از اسلام وضعیتی است که برای درک آن باید کتاب کارول ال آنوی را بخوانید تا متوجه بشوید.

کارول ال آنوی در کتاب دختران راهی دیگر که به سرگذشت زنان آمریکایی که اسلام را پذیرفته اند می پردازد با انجام تحقیقاتی عمده فشار هایی را که این زنان در جامعه آمریکا با آن روبرو هستند تا اندازه ای تصویر کرده است.

نتایج تحقیقات کارول آنوی درباره زنان تازه مسلمان آمریکایی
بر اساس یافته های این محقق که مبتنی بر پاسخ هایی است که بانوان آمریکایی در جواب پرسشنامه او ارسال کرده اند 63 درصد آنها قبل از این که مسلمان شوند با یک مسلمان ازدواج کرده اند.

بر اساس همین تحقیق گرایش آنها به اسلام در زمان ازدواج در طیفی از ترس نسبت به اسلام تا تحقیق قبلی شخصی در مورد آن قرار داشته است.23 درصد از آنها قبل از ازدواج به اسلام گرویده اند و پس از آن با یک مسلمان آشنا شده و ازدواج کرده اند و 6 درصدشان مجرد بودند.

هیچ کدام از این زنان چنین احساسی نداشتند که همسرانشان آنها را به مطالعه اسلام یا گرویدن به آن مجبور کرده باشند. در بسیاری از موارد پیگیری و سماجت همسر تازه مسلمان شوهر را هم به دین پای بند تر کرده و او را به انجام فرایض باز گردانده است گرچه در اکثر این موارد بی اطلاعی عامل عدم انجام فرایض نبوده بلکه دور بودن از خانواده و اقامت در کشوری که انجام عبادات اسلامی در آن مشکل بوده سبب بی توجهی آنها به فرایض شده.

بر مبنای یافته های این تحقیق هر یک از آنها از طریق یک همسایه مسلمان یا همسر مسلمان و یا از طریق دانشگاه با اسلام آشنا شده اند و خود شخصاً اسلام را پذیرفته اند زیرا احساس نیاز درونی آنها را ارضاء کرده است و پس از آن شهادتین را بر زبان آورده اند.(( اظهار این که خدایی جز الله نیست و محمد(ص) فرستاده خداست..))

چرا مسلمان شدم
بررسی این که این زنان در دل جامعه تاریک آمریکایی که سرشار از تبلیغات منفی علیه اسلام و حتی سوق دادن به سمت بی اخلاقی و بی خدایی است چگونه اسلام را یافتند جای توجه است.


علاقه به رابطه با یک مسلمان
برخی از زنان تمایل به داشتن رابطه با یک مسلمان را عامل توجه بیشتر و در نهایت اسلام آوردن برشمردند:

: شوهرم را در دانشگاه لوئیزیانا برای اولین بار دیدم. او تمایلی به داشتن رابطه غیر قانونی با من نداشت بنابراین بلافاصله پیشنهاد ازدواج را مطرح کرد و از من خواست اگر مایلم درباره اسلام مطالعه کنم و مسلمان شوم و موهایم را بپوشانم. این دو خواسته آخر را نوعی توهین تلقی کردم در ضمن مطمئن نبودم بخواهم ازدواج کنم اما او مرا مجذوب خود کرده بود و دلم می خواست با او باشم اما او رابطه اش را با من ادامه نداد. به خانه رفتم و خودم به مطاله درباره اسلام پرداختم.من تغییر کردم.

سفر به یک کشور مسلمان
همچنین برخی دیگر سفر به یک کشور مسلمان را عامل تحت تاثیر قرار گرفتن خود می دانند:
:.. سفری به آفریقای غربی داشتم و در آن زمان مسلمانان واقعی را ملاقات کردم. وقتی که صدای اذان بلند می شد به سمت مساجد می دویدند.اگر کسی پولی اضافه تر از نیازهای اولیه خویش داشت آن را به کسی محرومتر از خود می داد. نام الله همیشه بر زبانشان جاری بود هر چه بیشتر با آنها بودم تمایل بیشتری به پذیرش اسلام پیدا کردم.

هدایت توسط مسلمانی از میان همسایگان
: 15 ساله بودم که شروع به مطالع درباره اسلام کردم. یک خانواده عرب به همسایگی ما نقل مکان کرده بودند و من شیفته رفتار آنها لباس پوشیدن زبان و مذهبشان شده بودم. چهار سال طول کشید تا مسلمان شوم. آنها هرگز اصراری بر مسلمان شدن من نداشتند اما پاسخ سئوال های مرا با مهربانی و مهمان نوازی زیاد می دادند گرچه مسلمان نبودم اما خود را از حرکات منفی و غیر اخلاقی دور نگاه داشته بودم...

آشنایی با اسلام در دانشگاه
بسیاری از بانوان هم در محیط دانشگاه از طریق دروس یا همکلاسی های مسلمان با اسلام آشنا شدند.
: با گروهی از دانشجویان خارجی در جریان یک برنامه گروهی برای تمرین زبان انگلیسی آشنا شدم. در حالی که به صحبت های یک مرد فلسطینی که داشت راجع به زندگی خانواده و ایمانش صحبت می کرد گوش می دادم نا گهان گویی ضربه ای روحی بر من وارد شد. هر چه بیشتر در مورد اسلام می دانستم بیشتر به آن علاقمند شدم تا آن که آن را به عنوان راه زندگی برگزیدم.

در جستجوی پر کردن خلأ روحی
بسیاری از پاسخ دهندگان این محقق آمریکایی این مسئله را مطرح کردند که در جستجوی چیزی بوده اند تا بتواند خلأ روحی آنها را پر کند.
: با فردی غیر مسیحی ازدواج کردم هر دوی ما عملاً به هیچ مذهبی پای بند نبودیم اما پیش خودم می گفتم من یک مسیحی هستم مگر چیز دیگری هم هست؟
سال 90 از همسرم جدا شدم و سال بعد چند کتاب از کتابخانه درباره اسلام گرفتم و به کندی می خواندم تا سال 92 اتفاقی نیفتاد اما بالاخره تصمیم گرفتم کاری بکنم. در این موقع با چند خواهر مسلمان یاکن منهتن آشنا شدم گرچه بیست مایل از شهر کوچک من فاصله داشتند اما مطالعات خود را ادامه دادم و در نهایت شهادتین را بر زبان آوردم.

نقش قرآن
بسیاری از این زنان تازه مسلمان آمریکایی از احترام و عشق فزاینده خود به قرآن سخن گفتند.

: در جریان بحثی که با یک فرد مسلمان درباره مقام و موقعیت زن در اسلام داشتم ناگزیر از خواندن قرآن شدم و این سر آغاز گرویدن من به آیین اسلام بود. من دیدگاههای کلیشه ای درباره زن مسلمان داشتم این که فردی تحت انقیاد و تحت فشار است و نسبت به همتایان مسیحی خود موقعیت بدی دارد. با خواندن قرآن درگیر تجربه عجیبی شدم به صورتی که در طول یک هفته کل قرآن را خواندم. اصلاً نمی توانستم بخوابم . خواب های عجیب و زیبا می دیدم و هر بار که بر می خواستم به خواندن قرآن تمایل بیشتری پیدا می کردم حتی امتحانات پایان ترم خود را فراموش کرده بودم.. 

یافتن پاسخ ها در اسلام
کارول ال آنوی در بخش دیگر کتاب به این نظر زنان تازه مسلمان آمریکایی اشاره می کند که برخی از این زنان پاسخ سئوالات متعدد خود را در مسیحیت نیافته بودند و آن را در دین اسلام یافتند.
: شروع کردم به پرسیدن سئوالات بی شمار از کشیش ها علمای دین و افراد برجسته تا بتوانم حقانیت دین خود را اثبات کنم. نزد برخی از آنها به شدت گریه کردم تا به من کمک کنند و جالب توجه این بود که بسیاری از آنها می گفتند: متاسفم نمی دانم یا جواب سئوالتان را برایتان خواهم نوشت اما هرگز جوابی از آنها دریافت نکردم.
هرچه بیشتر تلاش می کردم همسم را به دین خودم مجاب کنم خودم بیشتر به دین اسلام کشیده می شدم زیرا منطق دین اسلام قوی ود و سرانجام همه این تلاش ها به وجود خداوند یگانه منجر شد.

گفتنی است بخش دیگری از نتایج به دست آمده این تحقیق به منظور نشان دادن فشار ها و صدماتی که به این زنان پس از گرویدن به اسلام وارد شده و می شود در آینده نزدیک ارائه می شود. منبع:mouood.org


جمعه 90 شهریور 4 , ساعت 2:6 عصر

به گزارش شیعه نیوز» ، دکتر چارلز تالیافرو استاد کالج سنت اولاف مینه‌سوتای آمریکا و فیلسوف دین معاصر در مورد جایگاه دین در دنیای کنونی به خبرنگار مهر گفت: بر خلاف آنچه جامعه شناسان در دهه‌های گذشته پیش بینی می‌کردند دین در حال حاضر مورد توجه جدی است.

وی افزود: در سال 1950 و اوایل 1960 میلادی این دیدگاه در جامعه شناسی دیدگاه مسلط بود که از نقش دین در سالهای آتی کاسته خواهد شد. دلیل آنها این بود که تعلیم و تربیت مدرن و گسترش علوم مدرن باعث خواهند شد تا از اهمیت دین در آینده کاسته شود.

مؤلف "راهنمای آکسفورد درباره الهیات" تأکید کرد: اگر چه در اروپای غربی از میزان کسانی که به کلیساها می‌روند کاسته شده است اما رشد فزاینده‌ای از رو آوردن به باورهای دینی در سطح جهانی به ویژه رو آوردن به دین اسلام را شاهد هستیم.

وی یادآور شد: دین اسلام به لحاظ رشد و گسترش جهانی رتبه اول را در میان ادیان داراست. در برخی کشورهای غربی نیز رویکرد به کثرتگرایی دینی و تساهل دینی در حال رشد است.

تالیافرو با اشاره به اینکه بلافاصله بعد از جنگ جهانی دوم باورها، اعتقادات و اعمال دینی تحت حمله شدید در دانشگاهها قرار گرفت، گفت: این حمله به اسم علمی کردن فلسفه و بر اساس مشی پوزیتیویستی رخ داد.

وی تأکید کرد: ما نیاز به فلسفه علم، فلسفه ارزش و فلسفه دین و غیره داریم. امروزه در کشورهای انگلیسی زبان، فلسفه دین مورد توجه جدی قرار گرفته است. همایشهای زیادی در این خصوص برگزار می‌شود و نشریات زیادی نیز به این موضوع می‌پردازند. این در حالی است که در گذشته توجه به این حوزه به مانند زمان حاضر نبود.

تالیافرو در مورد این موضوع که آیا ارزشهای دینی در دنیای کنونی رو به کاهش است یا فزونی نیز گفت: در حال حاضر نیازی فزاینده به جایگزینی ارزشهای دینی به جای ارزشهای سکولار در غرب احساس می‌شود.

وی افزود: علت این است که جوامع کنونی به شدت متفاوت با جوامع گذشته هستند و جوامعی متکثر به شمار می‌روند. الان در جایی که من زندگی می‌کنم همسایگانی مسلمان، یهودی، هندو، مسیحی و ملحد دارم.

فیلسوف دین معاصر تصریح کرد: در کلاس درس نیز دانشجویانی با اعتقادات مذهبی و دینی گوناگون دارم. این به معنای تکثرگرایی است و اینکه دیگر نمی‌توان اعتقاد و باوری را به دیگران تحمیل کرد.

تالیافرو تصریح کرد: از سوی دیگر در میان این کثرتگرایی باید به این نکته توجه داشت که بسیاری از ادیان دارای اصول و ارزشهای مشترکی هستند که می‌توانند مبنای مفاهمه میان طرفداران آنها باشد.

استاد پیشین دانشگاه آکسفورد در پایان گفت: برای نمونه در همه ادیان این اصل و ارزش را داریم که که آنچه را که برای خود نمی‌خواهی برای دیگران نیز مخواه.


جمعه 90 شهریور 4 , ساعت 1:58 عصر

دعا کردن برای فرج امام زمان علیه السلام بهترین هدیه برای حضرت است. برای حضرت صدقه بدهیم و محبّت کنیم. فرج عمومی حضرت اینست که حکومت حضرت تشکیل بشود. همه ی انبیاء منتظر آن حکومت بوده اند.



اینطوری نیست که وقتی امام زمان بیاید همه ی نفوس، مسلمان می شوند، نخیر، چنین چیزی نیست، چرا؟ چون قرآن می فرماید: (وَ ألقَینا بَینَهُم ُ الْعَد"اوَة َ وَ الْبَغْضاءَ الی " یَوم ِ الْقِیامَة)

البته ما باید برای این نظام تلاش کنیم امّا نباید خیال کنیم که ما چون این نظام را قبول کردیم پس ما مسلمانیم. نخیر! مسلمان نیستیم و باید اقرار کنیم که ما مسلمان نیستیم. اسلام چیز دیگری است.

الان اگر بنده بگویم من نمونه ی حوزه ی علمیه هستم، اصلاً مردم از حوزه ی علمیه متنفّر می شوند. باید بگویم من هم یک طلبه ی ناقص از حوزه هستم، اگریک نواقصی از من دیدی، آنها را به حساب حوزه نگذار. من یک مسلمان کالی(ناقص) هستم. اگر از من اشکالی دیدی به اسلام لطمه نزن.

مرحوم جمال الدین اسدآبادی - خدا او را رحمت کند - می گفت باید اول بگوییم ما مسلمان نیستیم، بعد تبلیغ اسلام را کنیم. ما یک سری سلیقه ی شخصی ازشرق و غرب جمع کرده ایم و اسمش را اسلام گذاشته ایم. عروسی و عزای ما اسلامی است ؟مراسم و رفتارهای ما اسلامی است ؟ کجای ما اسلامی است؟

البته اینطوری نیست که فکر کنیم حضرت وقتی بیایند، من عوض می شوم و نفوس عوض می شوند. منتها من جرأت نمی کنم کاربد کنم. الان جرأت نمی کنم از ترس قانون، شراب فروشی باز کنم ولی در خانه ام می توانم شراب بسازم. امّا آنوقت جرأت نمی کنم در خانه ی خودم هم شراب بسازم، نه اینکه نخواهم این کار رابکنم. آن کسی که می خواهد دزدی کند دیگر نمی تواند، نه اینکه نمی خواهد دزدی کند.

اینطوری نیست که وقتی امام زمان بیاید همه ی نفوس، مسلمان می شوند، نخیر، چنین چیزی نیست، چرا؟ چون قرآن می فرماید: (وَ ألقَینا بَینَهُم ُ الْعَد"اوَة َ وَ الْبَغْضاءَ الی " یَوم ِ الْقِیامَة) تا قیامت، این بشرهمینطوری است. منتهی همین طور که برای حضرت سلیمان، همه ی جن و انس در خدمتش بودند، وقتی حضرت بیاید، همه ی قدرت ها در دست اوست. آن وقت آدم از در و دیوار و عیال خودش و از شنود شدن حرفهایش می ترسد.

وقتی اینطور شد من دیگر می ترسم خلاف کنم. نه اینکه خیال کنیم نفوس ما عوض می شود ولی الان اگر انسان کاری کند امام زمان راضی شودهفتاد برابر آن وقت است، منظور از هفتاد، عدد نیست، کنایه از کثرت است، یعنی اعمال خیلی ارزش دارد.

شما الان هرکار خوبی بکنی، هفتاد برابر آن وقت است. ما کافی است واجب را انجام دهیم و حرام را ترک کنیم آن وقت سلمان زمان می شویم. اگر کسی به واجب عمل کند و حرام راترک کند، خدا دستش را می گیرد و او را هفت شهر عشق می گرداند. ما خیال کرده ایم کلاس اخلاق امجد کسی را می سازد، نه، چنین نیست ! امجد خودش را نساخته، بعد بیاید تو را بسازد؟از این کلاس اخلاق به آن کلاس اخلاق.

یک عده شیّاد هم در جامعه افتاده اند و فرمول دست شان است و از غیب هم می گویند و اسرار بقیه را فاش می کنند. آن وقت یک عده شیّاد با این جوان هاافتاده اند. خدا قوام را رحمت کند. وقتی خطایی می دید عبا را به سر می کشید تا نبیند. بزرگان مامظهر ستّاریت بودند، مظهرِ (یا مَن ظَهَرَ الجَمیل و سَتَرَ القبیح) بودند.


جمعه 90 شهریور 4 , ساعت 1:52 عصر
آخِرُالزَّمان، اصطلاحی که در فرهنگ ادیان بزرگ دنیا دیده می شود و در ادیان ابراهیمی اهمیت و برجستگی ویژه ای دارد. باورهای مربوط به آخرالزمان، بخشی از مجموعه عقیده هایی است که به پایان این جهان و پیدایش جهان دیگر مربوط می شود و ادیان بزرگ درباره آن پیشگویی هایی کرده اند.


و امّا آخرالزمان در آیین اسلام؛
در قرآن مجید گفتار صریحی درباره آخرالزمان نیست و این اصطلاحی است که در احادیث و مؤلفه های مسلمانان به چشم می خورد.

این اصطلاح، در کتاب های حدیث و تفسیر در دو معنی به کار رفته است: نخست، همه آن قسمت از زمان که بنا بر عقیده مسلمانان، دوران نبوت پیامبراسلام است و از آغاز نبوت پیامبر تا وقوع قیامت را شامل می شود. دوم، فقط آخرین بخش از دوران یاد شده که در آن مهدی موعود ظهور می کند و تحولات عظیمی در عالم واقع می شود. انصاف حضرت محمد (ص) به پیامبر آخرالزمان در میان مسلمانان، با این دو مطلب ارتباط دارد: نخست اینکه پیامبر اسلام، خاتم پیامبران است و شریعت وی به دلیل کامل بودن، تا پایان این عالم اعتبار دارد و او پیامبر آخرین قسمت از زمان است که به قیامت می پیوندد؛ دیگر اینکه در نخستین سده های اسلام، حداقل تصور عده ای از مسلمان چنین بود که قیام قیامت نزدیک است و ظهور پیامبر اسلام در عصری واقع شده که به قیامت متصل است.
در فرهنگ عامه مسلمانان خاصه شیعه، اصطلاح آخرالزمان حکایت از عصری می کند که مهدی موعود در آن ظهور می کند و تحولات ویژ ه ای در جهان رخ می دهد. در روایت های مسلمانان، برای این عصر مشخصه های ویژه ای (به نام نشانه های آخرالزمان) نقل شده است.

از مجموع روایت هایی که در کتاب های حدیث، تفسیر و تاریخ درباره عصر ظهور مهدی موعود نقل شده است، دو مطلب درباره ویژگی های آخرالزمان ـ به معنی عصر مهدی موعود ـ به صورت تواتر معنوی به دست می آید. اول اینکه در این عصر، پیش از ظهور مهدی موعود، فساد اخلاقی و بیداد و ستم همه جوامع بشری را فرامی گیرد و به صورت عام ترین پدیده در روابط انسان ها درمی آید. دیگر اینکه پس از ظهور مهدی، تحول عظیمی در جوامع رخ می دهد، فساد و ستم از میان می رود و توحید و عدل و رشد کامل عقلی و عملی در سراسر زندگی انسان ها جریان می یابد. معروف ترین حدیث که با عبارت های گوناگون نقل شده است، نشانه اصلی دوران حکومت مهدی در آخرالزمان را، بال گستردن داد بر سراسر جهان یاد می کند: خداوند جهان را که از بیداد و تباهی آکنده شده است، به وسیله او از قسط و عدل پر می سازد (ابن ماجه، ج 2 ، ص 1336؛ مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص 266). برخی، مجموعه مشخصه ها و نشانه های آخرالزمان را که مربوط به عصر مهدی موعود می شود و در حدیث ها پیشگویی شده است، چنین تفسیر کرده اند: پیروزی نهایی صلاح و عدالت و آزادی، حکومت جهانی واحد، آبادانی تمام زمین، بلوغ بشریت به خردمندی کامل و آزادی از جبرهای طبیعی و اجتماعی، برقراری مساوات کامل میان انسان ها در امر ثروت، از میان رفتن کامل مفاسد اخلاقی، منتفی شدن جنگ و در نهایت ، سازگاری انسان و طبیعت (مطهری، 60).

در نظر عده ای از مفسران متأخر مسلمان، افزون بر روایات هایی که از آن سخن گفته شد، در قرآن آیه هایی هست که به آینده جوامع انسانی نظر دارد و دربارة حکومت توحید و عدل در آینده زندگی انسان مطالبی بیان می کند. اینان معتقدند که آیه های مربوط به جانشینی انسان در زمین، فرمانروا شدن نیکوکاران زمین (وراثت صالحان) و پیروزی حق بر باطل با وجود جولان همیشگی باطل، آیه هایی هستند که سرنوشت آینده بشریت را پیش گویی می کنند و مستقیماً به مسئله آخرالزمان مربوط می شوند. محمدرشید رضا (9/80)، محمدحسین طباطبایی (14/330) و سید قطب (5/3001،3002) به ترتیب در ذیل آیات 128 از سوره 7 (اعراف)، 105 از سورة 21 (انبیاء) و 171 و 172 از سوره 37 (صافات) قرآن، این عقیده را توضیح داده اند.
اینان، آیه ها و روایت های مربوط به تحولات آخرالزمان را بیان کننده نوعی فلسفه تاریخ می دانند. این مفسران که از روحیه خاص عصر ما، یعنی جست وجوی نوعی فلسفه برای تاریخ انسان متأثرند، در صدد کشف فلسفه تاریخ از دیدگاه اسلام برآمده اند و آن را در این آیه ها و امثال آن یافته اند. در نظر اینان، تحولات آخرالزمان که در روایت بیان شده است، چیزی جز آینده طبیعی جامعه انسانی نیست. عصر آخرالزمان عبارت است از دوران شکوفایی تکامل اجتماعی و طبیعی نوع انسان. چنین آینده ای امری است محتوم و مسلمانان باید انتظار آن را بکشند.

بر گرفته از دایره المعارف اسلام


پنج شنبه 90 شهریور 3 , ساعت 7:16 عصر

 {سوره الأنعام, آیات 95-99}

 

خداوند شکافنده دانه و هسته است، زنده را از مرده خارج میسازد و مرده را از زنده، این است خدای شما پس چگونه از حق منحرف میشوید؟ (95)

او شکافنده صبح است و شب را مایه آرامش و خورشید و ماه را وسیله حساب قرار داده است، این اندازهگیری خداوند توانای دانا است. (96)

او کسی است که ستارگان را برای شما قرار داد تا در تاریکیهای خشکی و دریا بوسیله آنها هدایت شوید، نشانه‏ها(ی خود) را برای کسانی که می‏دانند (و اهل فکر و اندیشه‏اند) بیان داشتیم. (97) او کسی است که شما را از یک نفس آفرید، در حالی که بعضی از انسانها پایدارند (از نظر ایمان یا خلقت کامل) و بعضی ناپایدار، ما آیات خود را برای کسانی که می‏فهمند بیان نمودیم. (98)

او کسی است که از آسمان آبی نازل کرد و بوسیله آن گیاهان گوناگون رویانیدیم، از آن ساقه‏ها و شاخه‏های سبز خارج ساختیم و از آنها دانه‏های متراکم، و از شکوفه نخل خوشه‏ها با رشته‏های باریک بیرون فرستادیم و باغها از انواع انگور و زیتون و انار شبیه به یکدیگر و بیشباهت هنگامی که میوه می‏کند به میوه آن و طرز رسیدنش بنگرید که در آن نشانه‏هائی برای افراد با ایمان (99)


پنج شنبه 90 شهریور 3 , ساعت 6:43 عصر

مهدویت:مدیرمؤسسه موعود بااشاره به اینکه ایران قوم نشان‌شده برای زمینه‌سازی ظهورامام زمان (عج)است گفت:یاران خاص امام زمان (عج) ایرانی تبار هستند.

به گزارش القائم نیوز به نقل از شبستان، دکتر اسماعیل شفیعی سروستانی، مدیر مؤسسه موعود در چهلمین نشست از نشست‌های مؤسسه موعود با موضوع نقش ایران در واقعه ظهور گفت: راز بقای ایران مأموریت ایران است به این معنا که ایران قوم نشان شده است و در این گردونه سه وظیفه مهم بر عهده دارد.

وی با اشاره به وظایف ایران گفت: پرورش در حوزه فرهنگی و تمدنی، انتشار اسلام در سرزمین شرق به گونه‌ای که شرق حوزه فرهنگی تشیع شد و همراهی با حضرت حجت (عج) در تأسیس دولت کریمه از جمله این وظایف است.

شفیعی سروستانی به تشریح معنای قوم نشان‌‌شده پرداخت و اظهار داشت: قوم نشان شده به معنای اصالت دادن به نژاد نیست چون خداوند از بدو خلقت به واسطه وجود صفات، فضایل و ویژگی‌ها افراد خاصی را منصوب کرده و با عنایت ویژه به آنها اجازه داده است تا حافظ سنت باشند.

وی با تأکید بر اینکه تا به حال زمین خالی از حجت نبوده و هیچ‌گاه خالی از حجت نمی‌شود، گفت: نشان‌شدگی به این معناست که در گذشته اقوامی در شرایط مأموریت خاصی را عهده‌دار شدند اما به دلیل سهل‌انگاری و بی‌توجهی به بت‌پرستی مبتلا شدند و این مأموریت از آنان سلب شد. وقتی که عزت رفت و نژادپرستی جاگیزین شد خداوند این مأموریت را به دیگران واگذار کرد تا در عرصه زمین نیکی‌ها و فضایل را منتشر کنند.

مدیر مؤسسه موعود با مطرح کردن این سؤال که راز بقای ایران چیست، گفت: ایران 6 هزار سال قدمت دارد. اگر به سابقه مردم ایران بنگریم به خوبی درمی‌یابیم که در این دوران هیچ‌گاه ایرانیان بت‌پرست و کافر نبودند.

شفیعی سروستانی مجوس را قدیمی‌ترین دین مردم معرفی کرد و اظهار داشت: فتوت، ولایت‌پذیری، ظلم‌ستیزی و خردورزی جزء روحیه عمومی قوم ایرانی است که از آن جمله می‌توان به اصحاب کهف اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دلایل ماندگاری مردم ایران تولد کسانی است که در نقاط مختلف این کشور به دنیا آمده‌اند.

شفیعی سروستانی با بیان نقاط عطف ایران پرداخت و افزود: مستعمره نبودن ایران در هیچ زمان، توقف روسیه تزاری پشت ارس به رغم موقعیت ایران در عصر قاجار و بی‌نتیجه ماندن حملات انگلیسی‌ها در جنوب از جمله نقاط عطف ایران است.

مدیر مؤسسه موعود به معرفی اسامی مختلف ایران در تاریخ اسلام پرداخت و اظهار داشت: ایران را گاهی قم، ری و طالقان نامیده‌اند.

وی یادآور شد: آغاز نهضت مردم ایران به وسیله مردمی از قم است. قم در سال 73 در قلب ایران و بر اساس طرحی از سوی امام محمد باقر (ع) پایه‌گذاری شد و از آن پس این شهر همواره مورد توجه خاص ائمه اطهار(ع) بوده است.

شفیعی سروستانی با بیان این مطلب که ما از مراجعه به خود ضربه می‌خوریم نه از ترک خود، گفت: وقتی مردم از استضعاف فکری خارج شوند قدرت پیدا می‌کنند و به مطالبه حق می‌پردازند.

وی از حاضران در نشست خواست تا به دنبال تعیین وقت ظهور نباشند، شرایط را ببینند و موقعیت خود را کشف کنند.

شفیعی سروستانی با استناد به آیات قرآن و روایات اهل بیت (ع) افزود: در مستندات آمده است پرچم‌های سیاه خراسانی حال آنکه ما می‌بینیم در این میان دو گروه خود را از سپاه سید خراسانی معرفی کرده‌اند. یکی از آن دو گروه بنی‌عباس بودند که پرچم خود را سیاه کردند و به دنبال آن بسیاری از افراد از آنها تبعیت کردند.

وی یادآور شد: گروه دیگر سلفی‌ها و وهابیون بودند که در خراسان قدیم (افغانستان) عمامه سیاه به سر کردند و خود را از دسته سید خراسانی معرفی کردند.

وی با اشاره به اینکه از خروج سید خراسانی تا ظهور امام زمان(عج) 6 سال فاصله است، اظهار داشت: بیشتر یاران خاص امام زمان (عج) ایرانی یا ایرانی‌تبار هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حدود هزار و 59 امامزاده در ایران وجود دارد و همین نشان‌دهنده آن است که ایران قوم نشان‌شده برای زمینه‌سازی ظهور امام زمان (عج) است.


پنج شنبه 90 شهریور 3 , ساعت 6:19 عصر

ظهور حضرت حجت(عج) از اموری است که در اسلام نسبت به آنها به شدت تأکید شده و در حتمیت آن ذره ای شک و شبهه وجود ندارد. پیش از این گفتیم که در آیاتی نظیر آیة 55 سورة نور، خداوند متعال به مؤمنان وعده داده است که فرمانروای زمین گردند و بر آن سیطره یابند.

 دانلود والپیپرهای مذهبی برای موبایل در سایز 360x640
صحبت کردن از حضرت مهدی(ع) و نشانه های ظهور ایشان در واقع صحبت کردن از حوادثی است که بناست در آینده اتفاق بیفتد و لذا بجاست که از خود بپرسیم: اگر در مورد احادیث نقل شده در این زمینه بررسی اسناد صورت گرفت و مطمئن شدیم که آنها از معصوم(ع) صادر شده است، آیا می توان مطمئن بود که حتماً همة آن حوادث آن گونه که در روایات شریف ما آمده اند وقوع یابند؟ پاسخ به این پرسش در کتب عقیدتی و فلسفی تحت عنوان «بداء» داده می شود که طی این بخش از مطالب به آن می پردازیم.

«بداء» در لغت به معنای ظهور و روشن شدن پس از مخفی بودن چیزی است و اصطلاحاً به روشن شدن چیزی پس از مخفی بودن از مردم اطلاق می شود؛ بدین معنا که خداوند متعال بنا بر مصلحتی، مسئله ای را از زبان پیامبر یا ولی ای از اولیای خویش به گونه ای تبیین می کند و سپس در مقام عمل و ظهور و بروز، غیر آن را به مردم نشان می دهد. در قرآن آمده است:
خداوند هر چه را بخواهد محو یا اثبات می کند در حالی که ام الکتاب نزد اوست و خود می داند عاقبت هر چیزی چیست.1

و در آیه ای دیگر: و بدالهم سیّئات ما کسبوا.2
بدی هایی را خود کسب کرده بودند و برای آنها مخفی بود برایشان نمایان شد.
یا: ثمّ بدالهم من بعد ما رأؤا الآیات.3
پس از آنکه نشانه ها را دیدند حقیقت امر بر آنها روشن شد.
این ظهور پس از خفا، تنها برای انسان رخ می دهد و در مورد
خداوند متعال ابداً صدق نمی کند وگرنه لازمه اش این است که خداوند نسبت به آن موضوع جهل داشته باشد که این امر محالی است. خداوند، چنانکه قرآن کریم می فرماید به همه چیز آگاه و داناست 4 و نسبت به همه چیز در همة زمان ها و مکان ها چه حاضر باشند و چه غایب، چه موجود باشند و چه فانی و چه در آینده به وجود بیایند، علم حضوری دارد. قرآن کریم در این زمینه می فرماید:
هیچ چیزی در آسمان و زمین از نظر خداوند متعال مخفی نمی شود.5
از همین روست که مسئلة بداء و ظاهر کردن آن امر مخفی به خداوند نسبت داده می شود:
و بدالهم من الله مالم یکونوا یحتسبون.6
خداوند آنچه را گمان نمی کردند، برای آنها ظاهر کرد.
براساس آیة:خداوند چیزی را که از آنِ مردمی است دگرگون نکند تا آن مردم خود دگرگون شوند.7
و با استفاده از دیگر آیات و روایات می توان چنین برداشت کرد که برخی اعمال حسنه نظیر: صدقه، احسان به دیگران، صلة رحم، نیکی به پدر و مادر، استغفار و توبه، شکر نعمت و ادای حقّ آن و... سرنوشت شخص را تغییر داده و رزق و عمر و برکت زندگی اش را افزایش می دهد، همان طور که اعمال بد و ناشایست اثر عکس آن را بر زندگی شخص می گذارد.
پیش از شرح این عبارت که بداء در حقیقت ظاهر شدن چیزی است که از ناحیة خداوند متعال برای مردم مخفی و برای خودش مشخص بود، لازم است یادآور شویم که خداوند متعال بنا بر آیات قرآن دو لوح دارد:

الف) لوح محفوظ

لوحی که آنچه در آن نوشته می شود؛ پاک نشده و مقدّرات آن تغییر نمی یابند؛ چون مطابق با علم الهی است:
بَل هُوَ قُرآنٌ مَجیدٌ فی لَوحٍ مَحفوظٍ.8
بلکه آن قرآن مجیدی است که در لوح محفوظ ثبت گردیده است.

ب) لوح محو و اثبات
بنا بر شرایط و سننی از سنت های الهی، سرنوشت شخص یا جریانی به شکلی خاص می شود، با از بین رفتن آن سنت ها یا مطرح شدن سنت های جدید سرنوشت آن شخص یا آن جریان تحت الشعاع سنت های جدید قرار می گیرد. به عنوان مثال بناست که شخص در سن 20 سالگی فوت کند امّا به واسطة صلة رحم یا صدقه ای که می دهد، 30 سال به عمرش اضافه می شود و تا 50 سالگی زنده می ماند یا به عکس، آن شخص بناست 50 سال عمر کند به واسطة گناه کبیره ای خاص، 30 سال از عمرش کاسته می شود در همان 20 سالگی می میرد. که البته خداوند متعال از اوّل می دانست که بناست اوّلی 50 سال و دومی 20 سال عمر کند ولی برای روشن شدن این سنت های الهی مطلب به این شکل از زبان پیامبران یا اولیای الهی(ع) بیان می شود.

در قرآن کریم هم آمده است:
یمحوا الله ما یشاء و یثبت و عنده امّ الکتاب.9
یا این آیه:
آنگاه مدتی را [برای شما عمر] مقرّر داشت و اجل حتمی نزد اوست.10
با توجه به این دو لوح و مطالبی که تا به حال به آنها پرداختیم، این پرسش به ذهن می رسد که: آیا ظهور حضرت مهدی(ع) و نشانه هایی که برای آن بیان شده است، در لوح محفوظ اند یا محو و اثبات. به عبارت دیگر آیا ممکن است اصلاً مسئله ای به نام ظهور ایشان تا آخر عمر بشریت و هستی اتفاق نیفتد یا ظهور بدون تحقّق نشانه ها رخ دهد یا همة نشانه ها باید رخ دهند؟ در پاسخ به این پرسش باید نشانه های ظهور را به دو دسته تقسیم کنیم:
1. امور و علایم مشروط
2. امور و علایم حتمی. آنگونه که امام باقر(ع) امور را به موقوفه و حتمیه11 و امام صادق(ع) به حتمی12 و غیر حتمی تقسیم کرده اند. مسئلة بداء هم در چهار زمینه با موضوع ظهور حضرت مهدی(ع) ارتباط می یابد:

1. نشانه های مشروط و غیر حتمی ظهور

جز نشانه هایی که صراحتاً در احادیث به حتمی بودن آنها اشاره شده است، بقیة نشانه های ظهور همگی از امور موقوفه به شمار می روند، چنانکه بزرگانی مانند شیخ مفید، شیخ صدوق و شیخ طوسی بدان تصریح کرده اند. بدین معنا که به جز نشانه های حتمی ظهور بقیة آنها بنا بر مشیت و ارادة الهی ممکن است دچار تغییر و تبدیل، تقدّم یا تأخّر شوند. به عبارت دیگر آنها از جمله امور لوح محو و اثبات به حساب می آیند و ممکن است با تغییر و تبدیل در شرایط آنها و عوض شدن علل رخ دادن آنها به گونة دیگری پدید آیند یا اصلاً رخ ندهند. البته بسیاری از رویدادهایی که در احادیث ما به آنها اشاره شده است تا کنون اتفاق افتاده اند و دچار بداء در اصل تحقّق خویش نشده اند.
مثلاً اگر در حدیث به نزول بلایی (مشروط) اشاره شده باشد به واسطة توسل و استغفار مؤمنان و مسلمانان ممکن است در نزول آن تأخیر رخ دهد یا اصلاً چنین بلایی به جهت عظمت عمل صالح ایشان نازل نشود یا اینکه با برخی اعمال صالح یا ناصالح ظهور حضرت را دچار تعجیل یا تأخیر کنند.

شاید بتوان علت بیان چنین اخباری را این دانست که اگر مسئله به این شکل تبیین نمی شد، مؤمنان هم از احتمال حدوث آن حادثه باخبر نمی شدند و بدان مبتلا می گشتند امّا پس از صدور حدیث از ناحیة معصوم(ع) و آگاه شدن مؤمنان و مسلمانان از آن، با دعا و توسل و استغفار از پدید آمدن چنان حادثة ناگواری ممانعت به عمل آورند یا سبب حدوث اتفاقی خوشایند شوند. البته فراموش نکنیم که عکس این مطلب هم کاملاً صادق است به این معنا که شخص معصوم(ع) با اعلام نزول بلا و علّت آن، حجت را بر مردم تمام می کنند که شما با وجود آنکه می توانستید، آن بلا را از خویش دفع نکردید یا فلان خیر را به سوی خویش جلب ننمودید و از همین روست که روایت شده است:
خداوند متعال، به چیزی مثل بداء عبادت نشده است.13

2. علایم ظهور و امور حتمی

پنج مورد از نشانه های ظهور در بسیاری از روایات که از حدّ تواتر گذشته است؛ از جمله نشانه های حتمی ظهور برشمرده شده اند:
خروج سیّد خراسانی و یمانی، ندای آسمانی مبنی بر حقّانیت حضرت مهدی(ع)، شهادت نفس زکیّه و فرو رفتن سپاهیان سفیانی در منطقة بیداء (بیابان بین مدینه و مکّه).14
این نشانه های پنج گانه را احادیث از علایم حتمی شمرده و هیچ گونه احتمال بدایی در مورد تحقّق آنها نداده اند وگرنه خلاف حتمی بودن آنها می شد. این نشانه ها شدیداً با مسئلة ظهور ارتباط داشته و همگی مقارن ظهور رخ خواهند داد ان شاءالله. بزرگوارانی چون مرحوم آیت الله خویی در پاسخ به نویسندة کتاب سفیانی و علامات ظهور15، علّامه سیّد جعفر مرتضی عاملی، در کتاب خویش و شیخ طوسی، در غیبت خویش16 نسبت به این موضوع تصریح و اذعان کرده اند که:
هر چند بنابر تغییر مصلحت ها با تغییر شروط اخباری که به حوادث آینده می پردازند، ممکن است دچار تغییر و تبدیل شوند؛ جز آنکه روایت تصریح کرده باشد که وقوع آن جریان حتمی است که (با توجه به اعتماد ما به معصومین(ع)) ما هم یقین به حدوث آنها در آینده پیدا می کنیم و قاطعانه می گوییم در آینده چنین خواهد شد.17
اشکال اساسی که به این نظر گرفته می شود؛ متکی به حدیثی است که نعمانی در کتاب خویش آورده است که: ابوهاشم داوود بن قاسم جعفری گفته است: نزد امام جواد(ع) بودیم و صحبت از حتمی بودن آمدن سفیانی شد، از آن حضرت پرسیدم: آیا در مورد امور حتمی هم بداء رخ می دهد؟ فرمودند: آری. گفتم: می ترسم در مورد خود حضرت مهدی(ع) بداء رخ دهد. حضرت فرمودند:
ظهور حضرت مهدی(ع) وعدة الهی است و خداوند خلف وعده نمی کند.18
علّامه مجلسی، هم در بحارالانوار پس از نقل این حدیث این
توضیح را اضافه کرده اند که:
شاید محتوم، معانی مختلفی داشته باشد که با توجه به اختلاف در تعاریف ممکن است در مورد برخی از آنها بداء رخ بدهد. مضاف بر اینکه شاید منظور از بداء در مورد خصوصیات آن حادثة محتوم و حتمی باشد و نه اصل تحقّق آن، که مثلاً پیش از زوال حکومت بنی عباس سفیانی جنبش های خویش را آغاز می کند.19
این فرضیه چندان قابل قبول نیست؛ زیرا در صورت پذیرفتن آن، چه فرقی بین حتمی و غیر حتمی خواهد بود؟ مضاف بر اینکه روایت مورد بحث ما از حیث سند، ضعیف است.20 در ضمن نمی توان از آن همه حدیث و روایتی که به شدت بر حتمی بودن این پنج نشانه و امتناع احتمال رخ دادن بداء در آنها تأکید می کنند، چشم پوشی کرد و به احادیث انگشت شماری از این دسته تمسک نمود؛ چون ممکن است در شرایط خاصی (به فرض قوت و اعتبار سندی آنها) معصوم(ع) مجبور شده باشند از روی تقیه، چنین سخنی بگویند.
عبدالملک بن اعین گوید: به امام باقر(ع) در مورد حضرت مهدی(ع) گفتم: می ترسم که زود بیایند و سفیانی نباشد. حضرت فرمودند:
والله نه. سفیانی از حتمیاتی است که حتماً خواهد آمد.21
امور یا موقوفه اند یا حتمیه که سفیانی از دستة حتمیاتی است که حتماً خواهد بود.22
یا امام صادق(ع) فرمودند:
از حتمیاتی که پیش از قیام حضرت مهدی(ع) خواهند بود اینهاست: شورش سفیانی، فرو رفتن در بیداء، شهادت نفس زکیّه و منادی که از آسمان ندا در دهد.23
حمران بن اعین از امام باقر(ع) راجع به آیة:
ثمّ قضی اجلاً و اجلٌ مسمّی عنده؛24
می پرسد. حضرت می فرمایند:
دو اجل وجود دارد: محتوم و موقوف.
- محتوم چیست؟
- جز آن نخواهد شد.
- و موقوف؟
- مشیت الهی در رابطة آن جاری می شود.
- امیدوارم که سفیانی جزء موقوف ها باشد.
- والله که نه و از محتومات است. 25

3. بداء و قیام حضرت مهدی(ع)

ظهور حضرت حجت(ع) از اموری است که در اسلام نسبت به آنها به شدت تأکید شده و در حتمیت آن ذره ای شک و شبهه وجود ندارد. پیش از این گفتیم که در آیاتی نظیر آیة 55 سورة نور، خداوند متعال به مؤمنان وعده داده است که فرمانروای زمین گردند و بر آن سیطره یابند که چنین واقعه ای در تمام طول تاریخ تا کنون اتفاق نیفتاده است و از آنجا که « ان الله لا یخلف المعیاد&raquo26 و خداوند در وعدة خویش تخلف نمی کند، در آینده ای دور یا نزدیک حتماً چنین اتفاقی خواهد افتاد. ان شاء الله.
علاوه بر اینکه در موارد بسیاری رسول مکرم اسلام(ص) و معصومین(ع) شدیداً تأکید نموده اند که:
حتی اگر از عمر هستی بیش از یک روز باقی نمانده باشد، خداوند آن قدر این روز را طولانی می کند که حضرت مهدی(ع) ظهور کرده و جهان را مملو از قسط و عدل گردانند.27

4. تعیین زمان ظهور حضرت مهدی(ع)
بسیاری از روایات، ما را از توقیت (مشخص کردن زمان ظهور) یا تعیین محدودة زمانی برای ظهور حضرت به شدت نهی کرده اند و شیعیان را امر کرده اند که هر که را چنین کرد تکذیب کنند و دروغ گو بشمارند؛ زیرا این مطلب در زمرة اسرار الهی است و کسی آن را نمی داند؛ امام صادق(ع) به محمدبن مسلم فرمودند:
محمد! اگر کسی وقتی از جانب ما برای ظهور حضرت مهدی(ع) نقل کرد، از تکذیب کردن او نترس! چرا که ما برای احدی تعیین وقت نمی کنیم.28
وقتی فضیل از امام باقر(ع) می پرسد که آیا این مسئله وقت مشخص دارد؟ حضرت سه مرتبه می فرمایند: «آنها که وقت تعیین می کنند دروغ می گویند&raquo.29 یکی از یاران امام ششم(ع) به ایشان عرضه می دارد: این مسئله ای که چشم انتظارش هستیم کی خواهد آمد؟ حضرت می فرمایند:
ای مهزم! آنها که وقت تعیین کنند دروغ می گویند، آنها که عجله کنند هلاک می شوند و آنها که تسلیم امر خداوند باشند نجات می یابند و به سوی ما باز می گردند.30
آنگونه که از احادیث برمی آید، ظهور حضرت حجت(ص) از جمله اموری است که خداوند متعال آن را از مردم پنهان نموده است و هر زمان که خداوند تبارک و تعالی اراده کنند و شرایط و علل فراهم و مناسب باشد؛ زمین را از برکات وجودی آن امام همام(ع) بهره مند خواهند نمود.

البته نهی از تعیین وقت، شامل نشانه های حتمی ظهور نمی شود؛ چرا که خود معصومین(ع) در این موارد به فاصلة زمانی میان حدوث آن نشانة حتمی و ظهور حضرت اشاره کرده اند که مثلاً از ابتدای شورش سفیانی تا قیام حضرت بیش از 9 ماه طول نخواهد کشید یا مثلاً 15 روز پس از شهادت نفس زکیّه حضرت در مکه ظهور می کنند. ولیکن دیگر نشانه ها حداکثر به این اشاره می کنند که ظهور آن وجود مقدس نزدیک شده است و نه بیش از این. چنانکه دیدیم برخی از نشانه های ظهور قرن هاست که اتفاق افتاده اند و گذشته اند و هنوز ظهور رخ نداده است. که البته به جهت ایجاد امید در دل شیعیان مبنی بر نزدیک شدن ظهور معصوم(ع) از آن به عنوان نشانة قیام حضرت صاحب(ع) یاد کرده اند.

ضمناً اگر بنا بود زمان ظهور مشخص شود و همگان بدانند که ایشان بناست چه زمانی قیام جهانی خویش را آغاز کنند؛ ستمگران و ظالمان تمام عِدّه و عُدّه خویش را برای آن روز مهیا و آماده می کردند ـ که به خیال خام و واهی خود ـ آن نور الهی را خاموش کنند و نگذارند عدالت را در جهان گسترش دهند و مؤمنان و مستضعفانی هم که قرن ها با حدوث این حادثة عظیم و بزرگ فاصله داشتند مبتلا به یأس و کسالت و خمودی می شدند حال آنکه قرن هاست بسیاری در انتظار آن یار غایب از نظر، دیده ها را خون بار کرده و هر صبح و شام دست دعا به تعجیل در فرج ایشان برداشته اند و امید دارند که در زمرة یاران و یاوران ایشان باشند. مشخص نبودن زمان ظهور خواب از چشم های ستمگران ربوده و هر صبح و شام از این هراسناکند که شاید آن عزیز مقتدر امروز ظهور کند و پایه های حکومت شیطانی شان را درهم شکند.
به امید آنکه آن روز را ببینیم و از یاوران حضرتش باشیم. ان شاءالله.

----------------------------------------------------------------------------------------
پی نوشت ها :

1. سورة رعد(13)، آیة 39.
2 . سورة زمر(39)، آیة 48.
3 . سورة یوسف(12)، آیة 35.
4 . سورة نساء (4)، آیة 35.
5 . سورة آل عمران (3)، آیة 5.
6 . سورة زمر(39)، آیة 48.
7 . سورة رعد(13)، آیة 11.
8 . سورة بروج(85)، آیات 21 و 22.
9 . سورة رعد(13)، آیة 39.
10. سورة انعام(6)، آیة 2.
11. نعمانی، محمد بن ابراهیم، الغیبة، ص204؛ مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج52، ص249.
12. نعمانی، محمد بن ابراهیم، همان، ص202.
13. کلینی، اصول کافی، ج 1، باب البدأ، ح 1 و صدوق، محمد بن علی بن حسین، التوحید، باب 54، ح 2.
14. صدوق، محمد بن علی بن حسین، کمال الدین، ج2، ص650، طوسی، محمد بن حسن، الغیبة ص267، نعمانی، همان، صص169 و 172؛ مجلسی، محمد باقر، همان؛ ج52، ص204، طبرسی، فضل بن حسن، اعلام الوری، ص426؛صافی گلپایگانی، لطف الله، منتخب الاثر، صص439 و 455.
15. فقیه، محمد، السفیانی و علامات الظهور، ص102.
16. عاملی، جعفر مرتضی، دراسته فی علامات الظهور، ص60.
17. طوسی، محمد بن حسن، همان، ص265.
18. نعمانی، محمد بن ابراهیم، همان، ص205، مجلسی، محمد باقر، همان، ج52، ص250.
19. مجلسی، محمد باقر، همان، ج52، ص251.
20. رک: فقیه، محمد، همان، ص102.
21. نعمانی، محمد بن ابراهیم، همان، ص203؛ مجلسی، محمد باقر، همان، ج52، ص249.
22. نعمانی، محمد بن ابراهیم، همان، ص204؛ مجلسی، محمد باقر، همان، ج52، ص249.
23. نعمانی، محمد بن ابراهیم، همان، ص176، صافی گلپایگانی، لطف الله، همان، ص455.
24. سورة انعام، آیة 2.
25. مجلسی، محمد باقر، همان، ج52، ص249.
26. سورة آل عمران(3)، آیة 9.
27. رک: شیخ مفید، الارشاد، ج2، ص340، طبرسی، فضل بن حسن، همان، ص401، مجلسی، محمد باقر، همان، ج51، ص133.
28. نعمانی، محمد بن ابراهیم، همان، ص195، طوسی، محمد بن حسن، همان، ص262؛ آل سید حیدر، مصطفی، بشارةالاسلام، ص298، مجلسی، محمد باقر، همان، ج52، ص104.
29. طوسی، محمد بن حسن، همان، ص262؛ مجلسی، محمد باقر، همان، ج52، ص103؛ صافی گلپایگانی، لطف الله، همان، ص463.
30. نعمانی، محمد بن ابراهیم، همان، ص198؛ طوسی، محمد بن حسن، همان، ص262؛ مجلسی، محمد باقر، همان، ج52، ص104؛ آل سید حیدر، مصطفی، همان، ص299؛ صافی گلپایگانی، لطف الله، همان، ص463.

 

 

 

 

 


پنج شنبه 90 شهریور 3 , ساعت 4:34 عصر

1-مجموعه فوق العاده از 28 والپیپر مخصوص رمضان در سایز 360×640

 

مجموعه ای فوق العاده زیبا از 28 والپیپر با موضوعات مختلف برای شما عزیزان آماده کردیم که این والپیپرها در سایز 360×640 می باشد

 مجموعه فوق العاده از 28 والپیپر مخصوص رمضان در سایز 360x640

 

حجم : 1?70 MB
دانلود
رمز فایل : www.mob4u.ir 

2-دانلود والپیپرهای مذهبی برای موبایل در سایز 360×640

مجموعه ی تهیه شده شامل 30 تصویر پس زمینه ی مذهبی فوق العاده زیبا می باشد تصاویر گردآوری شده در این مجموعه دارای فرمت Jpg و رزولوشن 360×640 می باشد و هم اینک می توانیداین مجموعه را به صورت یک فایل فشرده دریافت نمایید.

 دانلود والپیپرهای مذهبی برای موبایل در سایز 360x640

 

فرمت: JPEG
دانلود (Download)| با حجم : 5?09 مگا بایت
رمز فایل : www.mob4u.ir 


پنج شنبه 90 شهریور 3 , ساعت 4:4 عصر

1-کتاب موبایل نهج البلاغه

 برای شما کاربران محترم یک کتاب جاوا با نام نهج البلاغه آماده کرده ایم. این کتاب با فرمت جاوا میباشد. و در رزولوشن 240×320 میباشد.کتاب موبایل نهج البلاغه - فرمت جاوا

 

فرمت : جاوا
دانلود (Download) | با حجم : 2?97 مگابایت
رمز فایل : www.mob4u.ir 

2-

در این کتاب آمار و ارقامی عجیب از کتاب قرآن بیان میشود. که مدرک دیگری است برای اثبات الهی بودن این کتاب آسمانی که این کتاب با پرنیان تهیه شده است اکنون

کتاب موبایل اعجاز عددی قرآن - فرمت جاوا

 

فرمت : جاوا
دانلود (Download) | با حجم : 178 کیلوبایت
رمز فایل : www.mob4u.ir 

3-کتاب مذهبی فراماسونی در ایران

در این کتاب با تاریخچه پیدایش فراماسونی در جهان و لژهای معروف جهان و همچنین تاریخچه پیدایش آن در ایران آشنا می شوید.

کتاب مذهبی فراماسونی در ایران - فرمت جاوا

 

فرمت : جاوا
دانلود (Download) | با حجم : 605 کیلوبایت

رمز فایل : www.mob4u.ir

 

 


چهارشنبه 90 شهریور 2 , ساعت 2:0 صبح

1-

مکارم-makarem

 

دانلود کتاب موبایل "پرسش های ما و پاسخ های آیت الله مکارم شیرازی" را برایتان آماده کرده ایم .
در این کتاب که جلد اوّل آن می باشد ، به بیان مشکلات جوانان در جامعه ی کنونی پرداخته شده است .
این کتاب ، شامل پرسش ها و پاسخ هایی چون :
فلسفه ی ازدواج موقت چیست ؟
راه های نگه داشتن توبه چیست ؟
راه های دوری از شهوات چیست ؟
و... .

گرفته شده از وبسایت تک موبایل
پسوند فایل : .jar & .jad
تعداد : 1

 دانلود فایل

2-کتاب موبایل حکمتها واندرزها – فرمت جاوا 

کتاب حکمت ها و اندرزها مجموعه ای است مشتمل بر مقالاتی که استاد مرتضی مطهری از سال 39 تا 41 برای یک برنامه آشنایی با فرهنگ اسلامی به صورت گفتار به رشته تحریر در آمده است و بیشتر مطالب در پیرامون راه و روش زندگی و دستورات اسلام در این باب است.

کتاب موبایل حکمتها واندرزها - فرمت جاوا

 

فرمت : جاوا
دانلود (Download) | با حجم : 213 کیلوبایت
رمز فایل : www.mob4u.ir 

3-دانلود کتاب جاوا اسلام و مقتضیات زمان 1 و 2

 

Classic Ringtone[www.takmob.net].jpg


کتاب پر محتوای اسلام و مقتضیات زمان ، نوشته استاد شهید مطهری را برایتان آماده کرده ایم . این کتاب ، دارای جایگاه بسیار مفید و پر اهمیتی در زندگی فردی انسان است . توصیه شدید می کنیم که این کتاب را حتما بخوانید .

4-نرم افزار آفتاب (امام عصر عج) برای موبایل - جاوا

 

این کتاب موبایل یکی از کاملترین کتب درباره امام عصر عج ، حضرت مهدی میباشد که در آن موضوعاتی چون ره یافتگان ، شیفتگان ، توسلات ، تجلیات ، شفا یافتگان و ... ذکر شده اند.

 

نرم افزار مذهبی موبایل - www.Takmob.Net

 

حجم کل : 659 KB
نوع فایل : نرم افزار موبایل
پسوند : .JAR

 دانلود فایل

.

قفل رمز فایل دانلود شده : www.takmob.net


   1   2      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ