سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و از او پرسیدند عدل یا بخشش کدام بهتر است ؟ فرمود : ] عدالت کارها را بدانجا مى‏نهد که باید و بخشش آن را از جایش برون نماید . عدالت تدبیر کننده‏اى است به سود همگان ، و بخشش به سود خاصگان . پس عدل شریفتر و با فضیلت‏تر است . [نهج البلاغه]
 
شنبه 90 شهریور 5 , ساعت 10:13 عصر
 

هری پاتر در ماه مبارک رمضان!

به گزارش خبرگزاری دانشجو؛ چند سالی است که در ماه رمضان، صدا و سیما میزبان مجموعه های تلویزیونی متعددی است که به انحای مختلف به مسائل ماورایی و متافیزیکی می پردازد.

تجربه های متفاوتی که در این زمینه انجام گرفت، نشان دهنده ضعف هنری ما در نمایش مسائل عرفانی و ماورایی بود؛ به نحوی که در برخی از سریال ها علاوه بر ضعف‌های هنری، فیلم با مشکل جدی التقاط در مبانی فلسفی و عرفانی مطرح شده رو برو است.

ورود عرفان‌های مسیحی و اسرائیلیات در محتوای این سریال‌ها با نام اسلام و ترویج معنویت خطر بزرگی است که ماه رمضان هر سال هر خانواده ایرانی بیننده تلویزیون را تهدید می‌کند.

گاهی این التقاط‌ها حتی به سحر و جادو تنه می‌زنند و مبنای یک سریال می‌شوند و البته گاهی نیز التقاط در سطوح پایین‌تر سریال و در حد نمایش رفتارهای عجیب و غریب با مبنای من‌‎در‌آوردی و غیر دینی بروز و نمود پیدا می‌کند.

یکی از سریال‌های ماه رمضان امسال که شاید بتوان از این منظر به بررسی آن پرداخت، سریال «5کیلومتر تا بهشت» است که متهورانه پا در عرصه‌ مسائل ماورایی گذاشته است و به طور خاص به تجربه‌ روح پس از مرگ و یا مابین مرگ و زندگی پرداخته است.

جدای از منبع دینی داشتن یا نداشتن محتوای این سریال که از مجال و تخصص این بحث بیرون است، برخی از نکات و صحنه‌هایی که در سریال طراحی شده، به قدری عجیب و نامأنوس است که ناخودآگاه انسان را به یاد داستان هری پاتر می‌اندازد.

سکانسی که در آن روح دختر سریال خطاب به امیرحسین درباره‌ نحوه‌ رفتن به دانشگاه می‌گوید: باید چشم‌هایت را ببندی و جایی که می‌خواهی بروی را تصور کنی آنگاه به آنجا خواهی رفت؛ برای هری پاتر خوانان صحنه‌ای آشناست.


در جایی از کتاب استاد غیب و ظاهر شدن به جادوگرها و ساحره‌های مدرسه یاد می‌دهد که باید روی نقطه‌ای که می‌خواهند بروند تمرکز کنند. چشم‌هایشان را ببندند، سپس غیب و در آنجا ظاهر خواهند شد.

صحنه های رد شدن امیرحسین و روح دختر همراهش از بین اجسام و انسان ها نیز شباهت دقیقی به رفت و آمدهای ارواح سرگردان ساکن در هاگوارتز _مدرسه جادوگری داستان هری پاتر _ دارد.


همچنین جایی از سریال که درباره‌ نحوه وارد شدن به خواب افراد است، حقیقتا معلوم نیست این آموزش‌ها از کدام منبع دینی بوده است؛ به طور کلی آنچه این سریال از سرگذشت روح در فاصله بین مرگ و زندگی توصیف می‌کند، بسیار جالب، عجیب و بعضا خنده‌دار است.

خلاصه آن که در تماشای این سریال رعایت جانب احتیاط برای هر مسلمانی واجب و ضروری است!



لیست کل یادداشت های این وبلاگ