سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بدترینِ برادرانت، شخص فریبکار چاپلوس است . [امام علی علیه السلام]
 
جمعه 90 شهریور 4 , ساعت 2:6 عصر

به گزارش شیعه نیوز» ، دکتر چارلز تالیافرو استاد کالج سنت اولاف مینه‌سوتای آمریکا و فیلسوف دین معاصر در مورد جایگاه دین در دنیای کنونی به خبرنگار مهر گفت: بر خلاف آنچه جامعه شناسان در دهه‌های گذشته پیش بینی می‌کردند دین در حال حاضر مورد توجه جدی است.

وی افزود: در سال 1950 و اوایل 1960 میلادی این دیدگاه در جامعه شناسی دیدگاه مسلط بود که از نقش دین در سالهای آتی کاسته خواهد شد. دلیل آنها این بود که تعلیم و تربیت مدرن و گسترش علوم مدرن باعث خواهند شد تا از اهمیت دین در آینده کاسته شود.

مؤلف "راهنمای آکسفورد درباره الهیات" تأکید کرد: اگر چه در اروپای غربی از میزان کسانی که به کلیساها می‌روند کاسته شده است اما رشد فزاینده‌ای از رو آوردن به باورهای دینی در سطح جهانی به ویژه رو آوردن به دین اسلام را شاهد هستیم.

وی یادآور شد: دین اسلام به لحاظ رشد و گسترش جهانی رتبه اول را در میان ادیان داراست. در برخی کشورهای غربی نیز رویکرد به کثرتگرایی دینی و تساهل دینی در حال رشد است.

تالیافرو با اشاره به اینکه بلافاصله بعد از جنگ جهانی دوم باورها، اعتقادات و اعمال دینی تحت حمله شدید در دانشگاهها قرار گرفت، گفت: این حمله به اسم علمی کردن فلسفه و بر اساس مشی پوزیتیویستی رخ داد.

وی تأکید کرد: ما نیاز به فلسفه علم، فلسفه ارزش و فلسفه دین و غیره داریم. امروزه در کشورهای انگلیسی زبان، فلسفه دین مورد توجه جدی قرار گرفته است. همایشهای زیادی در این خصوص برگزار می‌شود و نشریات زیادی نیز به این موضوع می‌پردازند. این در حالی است که در گذشته توجه به این حوزه به مانند زمان حاضر نبود.

تالیافرو در مورد این موضوع که آیا ارزشهای دینی در دنیای کنونی رو به کاهش است یا فزونی نیز گفت: در حال حاضر نیازی فزاینده به جایگزینی ارزشهای دینی به جای ارزشهای سکولار در غرب احساس می‌شود.

وی افزود: علت این است که جوامع کنونی به شدت متفاوت با جوامع گذشته هستند و جوامعی متکثر به شمار می‌روند. الان در جایی که من زندگی می‌کنم همسایگانی مسلمان، یهودی، هندو، مسیحی و ملحد دارم.

فیلسوف دین معاصر تصریح کرد: در کلاس درس نیز دانشجویانی با اعتقادات مذهبی و دینی گوناگون دارم. این به معنای تکثرگرایی است و اینکه دیگر نمی‌توان اعتقاد و باوری را به دیگران تحمیل کرد.

تالیافرو تصریح کرد: از سوی دیگر در میان این کثرتگرایی باید به این نکته توجه داشت که بسیاری از ادیان دارای اصول و ارزشهای مشترکی هستند که می‌توانند مبنای مفاهمه میان طرفداران آنها باشد.

استاد پیشین دانشگاه آکسفورد در پایان گفت: برای نمونه در همه ادیان این اصل و ارزش را داریم که که آنچه را که برای خود نمی‌خواهی برای دیگران نیز مخواه.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ